fredag 15 februari 2008

Och här är februarisockarna



Stickameras sockklubb valde ett mönster med falska flätor från Sticka som sitt februarimönster. Jag stickade i ett jeansblått garn som jag hade liggande i garnförrådet, Marks&Kattens Strömpe & Jumpergarn i 75% ull superwash, 25% polyamid. Stickor: opal 2,5 mm strumpstickor i bambu. Jag stickade enligt mönstret utom att jag graftade ihop tån istället för att sy den. Det gick åt ca 65 g garn till mina strumpor i storlek 37-38. Speciellt med det här mönstret: den förstärkta hälkappan och de falska flätorna.


Jag tyckte inte de här sockorna var lika roliga att sticka som Monkeysarna, och det berodde på två saker: garnet hade en tendens att dela sig när jag skulle dra över den lyfta maskan vart fjärde varv, och jag tyckte sockorna såg tråkiga ut medan jag stickade dem. Men det färdiga resultatet är snyggt på foten och sockorna är sköna att ha på. Jag är inte helt nöjd med tån; stickar jag fler par så gör jag tån som på monkeysockarna. Det var helt rätt med enfärgat garn till det här mönstret.

Inga kommentarer: