måndag 7 januari 2008

Första Monkey klar!






Januarisockan i Stickameras sockklubb är Monkey. Några medlemmar har redan stickat klart sina sockar men jag har ju väntat på mitt garn och det kom häromdan, helt underbart handfärgat Stroud Supersock från Violet Green i lila och grönt. Garnet är ganska stabilt och jämnt spunnet och det kom med en sockbeskrivning med samma masktäthet som i Monkey-mönstret så jag satte glad i hågen igång att sticka i det lila garnet. Det visar sig dock att jag måste hålla väldigt hårt för att få till 32 maskor och 40 varv så skaftet blev lite lösare än foten. Det gör nog inte så mycket för jag har inte så smala vader...

Som synes har jag genast lagt upp socka nummer två! Jag använder tre stickor i början så är det lättare att inte vrida upplägget eller få alltför lösa maskor i övergångarna. Efter resåren går jag över på fyra stickor.








2 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Ååh vilka fina färger. Det där garnet måste jag kolla upp. Väldigt vackra Monkey. Mina är beige trots att jag inte är en beige person men garnet fanns i min låda och hyfsat fina blir de ändå.

Efwa - Medea sa...

Nu har jag beställt några garner från Violet & Green. Tack för tipset!